2012. április 10., kedd

Arthur Golden: Memoirs of a Geisha

Eredeti cím: –
Fordító: –
Kiadás: Random House Large
Print Publishing
Oldalszám: 448

Fülszöveg (a magyar kiadás hátuljáról): Elbűvölő, lélegzetelállító történet egy titokzatos világról, amely egy letűnt kultúra rejtelmeibe, egy japán gésa életébe enged bepillantani. A történet egy szegény halászfaluból elkerülő 9 éves, kék szemű kislányról szól, akit eladnak egy gésa házba . A hű önéletrajzi leírásból tanúi lehetünk élete átalakulásának, miközben beletanul a gésák szigorú művészetébe, ahol a szerelem csak illúzió, ahol a szüzesség a legmagasabb áron kel el, ahol a nő feladata, hogy szolgáljon és tudásával elbűvölje a befolyásos férfiakat. Átélhetjük a háború okozta változást, amely egy új életforma kialakítására kényszeríti a gésákat, nem hoz szabadságot csak kétségbeesést és vívódást.
Vélemény: Ez a könyv számomra fantasztikus volt! Még az is elképzelhető, hogy valamikor újra olvasom :) Nem kifejezetten a szerelemről szólt, bár az is szerepet kapott benne. Magáról az életről, hogy milyen volt gésának lenni abban az időben, és hogy ez mivel járt.
A történetet Sayuri, egy japán lány szemszögéből olvashatjuk egészen tízen egy-két éve korától a korai felnőttig. Vele izgulunk, miközben várjuk, mikor válik gésává, de nem ez a legfontosabb az egészben. Hanem a mindennapjai. Ő csak el akarta mesélni az élettörténetét, nem a háborút, vagy a gésák állapotát, bár természetesen ezt is bele fűzte, hisz azért a mindennapjai ezek körül forogtak.
Angolul olvastam a könyvet, de így is tökéletesen átéreztem minden mondatát. A félelmét Hatsumomo, az idősebb gésától, ami később szánalommá változott, ahogy rájött, már nem parancsolhat neki és ahogy egyre magabiztosabbá vált, főleg férfi társaságban. A mondtatok mindig összefüggően követték egymást, a hasonlatok, metaforák pedig egyediek voltak, amiktől még élvezetesebbé vált a könyv. Persze, kegyetlen világ volt, de nekem, ugyan úgy, mint az Anna Kareninában, tetszik, hogy meg volt mindennek a rendje, a gésák belesegítették a férfiakat a cipőjükbe, elkísérték őket a mosdóig, stb. Szerintem ez szép, bármennyire is rossz. Ez így nem értelmes, de én szeretem, h a mindennek meg van a rendje. :)
Annak ellenére, hogy megismertük a családjától korán elszakított Sayurit, a gésák öltözködéséről, a ruhadarabjaik elnevezéséről és a szokásaikról is rengeteget meg tanultam a könyvből. Tökéletesen átláttam az akkori világot, még ha csak ebből a megvilágításból is, de így tulajdonképpen mindenről megtudtam valamit, hisz a gésák azért elég társasági lényeg voltak :)
Nem nagyon tudok róla mást írni, nekem nagyon tetszett, csak ajánlani tudom!:)
5/5

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése